زیبائی در فرا رفتن از روزمره‌گی‌هاست. (ورنر هفته)

نیپوتو

تبلیغات


ارسال پیامک زنده به مخاطبان در حال گذر
ارسال پیامک انبوه به مشاغل و اصناف
ارسال پیامک به تفکیک سن و جنسیت
ارسال پیامک منطقه ای پیشرفته
ارسال پیامک انبوه از روی نقشه
مسابقه و نظر سنجی پیامکی
ارسال پیامک به دکل ایرانسل


معرفی انواع روش های ذخیره سازی اطلاعات در شبکه

دسته بندی :رپورتاژ
تاریخ : 24 اسفند 1400
1 Stars2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
نویسنده مهراد
173 بازدید
0 نظر


استفاده از روش‌های سریع، امن و کم هزینه مد نظر مدیران شبکه است

 

مقدمه:

در گذشته روش اتصال یک تجهیز جانبی به سیستم‌های تحت شبکه برای ذخیره داده‌ها مرسوم بود اما در این روش امکان دسترسی آسان تمام افراد به این اطلاعات فراهم نبود، محدودیت فضای ذخیره سازی این نوع استوریج‌ها و هزینه بالا و امنیت پایین سبب شد که سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به سراغ روش‌های بهتری برای ذخیره سازی اطلاعات بروند.

در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع روش‌های ذخیره سازی اطلاعات در شبکه بپردازیم

 

Storage دستگاهی دیجیتال برای ذخیره سازی اطلاعات است که از آن می‌توان برای مصرف شخصی یا سازمانی استفاده کرد. استوریج ها از نوع الکترومغناطیسی، نوری یا سیلیکونی هستند.

استوریج‌ها به سرورها، pc و لپ‌تاپ‌ها متصل و اطلاعات موجود را روی فضای خود ذخیره می‌کنند. استوریج‌ها با سرعت و ظرفیت‌های متفاوتی تولید می‌شوند، این ذخیره سازها انواع مختلفی  دارند.

مانند: نوار مغناطیسی، دیسک مغناطیسی، دیسک نوری مثل CD، DVD، Blue-Ray، فلش، هارد‌دیسک HDD  و SSD

این گروه از استوریج ها معمولا با ظرفیت ذخیره سازی محدود و بیشتر برای مصارف شخصی و یا مشاغل کوچک دارای حداکثر 3 کارمند استفاده می‌شوند. ( مانند دفاتر نمایندگی محصولات مختلف یا بیمه)

تجهیزات ذخیره سازی بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر تحت شبکه که در چهار گروه  DAS، NAS، SAN و Tape Storage تولید می‌شوند. این تجهیزات برای استفاده در کسب و کارهای SMB و اینترپرایز مناسب هستند و به دلیل وجود شبکه در سازمان‌ها و دفاتر مختلف کاری این استوریج‌ها تحت شبکه فعالیت می‌کنند.

ذخیره سازهای تحت شبکه

این استوریج‌ها قابلیت ذخیره سازی اطلاعات را تحت شبکه دارند به این صورت که شما می‌توانید روی سرور یا کامپیوتر خود از طریق نرم افزار به گونه ای عمل کنید که تمام اطلاعات یا بکاپ اطلاعات روی استوریج ها ذخیره و نگهداری شوند.

ذخیره سازهای تحت شبکه را می‌توان از نظر کاربرد به سه گروه خانگی، میان رده که برای دفاتر کار کوچک و متوسط مناسب هستند و رده سازمانی تقسیم کرد.

 

ذخیره سازی اطلاعات به روش SAN

به سه روش DAS، NAS و SAN میتوان در شبکه اطلاعات را ذخیره کرد

 

معرفی انواع روش‌های ذخیره سازی اطلاعات در شبکه

1-     ذخیره سازی اطلاعات به روش مستقیم یا DAS :

 DAS مخفف عبارت Direct Attached Storage  یعنی ذخیره سازی اطلاعات به روش مستقیم است. که طی آن دستگاه ذخیره سازی به صورت مستقیم به سیستم میزبان متصل می‌شود. ساده‌ترین نوع استوریج DAS هارد دیسک داخلی سرور و رایانه است.

DAS Storage شامل یک هارد یا گروهی از هاردهای متصل به هم است. دستگاه‌های DAS می‌توانند هم درون سرور یا PC (مانند هاردهای داخلی) و هم بیرون آن (مانند هاردهای خارجی یا دیگر دستگاه‌های ذخیره سازی) باشند. سیستم‌های چندگانه می‌توانند از یک دستگاه DAS استفاده کنند ولی باید هر کدام از سرورها یا PC ها اتصال جداگانه‌ای به آن داشته باشد. اما از آنجایی که این فضای ذخیره سازی توسط یک کابل به کامپیوتر و یا سرور متصل می‌شوند، امکان اشتراک‌گذاری داده‌های آن با سایر سرورها وجود ندارد.

2-     ذخیره سازی متصل به شبکه یا NAS :

NAS مخفف عبارت Network Attached Storage  یعنی ذخیره سازی متصل به شبکه، در این روش تعدادی هارد روی یک سرور قرار دارد و فضای این هاردها در شبکه برای کاربران به اشتراک گذاشته می‌شوند، پس برای استفاده از این روش اتصال به شبکه الزامی است.

دقت کنید که تمام هارد دیسک‌های موجود در این سرور از نوع DAS هستند اما با استفاده از IP آدرسی که برای سرور در نظر گرفته می‌شود، امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها با سایر سرورهای موجود در شبکه فراهم می‌شود.سرور NAS Storage  با امنیت و سرعت بالا برای استفاده در شبکه‌های متوسط و بزرگ مناسب هستند.

3-     ذخیره سازی اطلاعات به روش SAN :

SAN مخفف عبارت Storage Area Network است. شبکه‌ای متشکل از دستگاه‌های ذخیره سازی که به یکدیگر و سرور یا گروهی از سرورها متصل هستند. در این روش ذخیره سازی اطلاعات در شبکه ، از سوئیچ‌های مخصوص برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. این سوئیچ‌ها که بسیار شبیه به یک سوئیچ شبکه‌ای اترنت معمولی هستند ، به عنوان نقطه اتصال برای SAN عمل می‌کنند. در روش SAN برای انتقال اطلاعات از فیبر نوری استفاده می‌شود و به دلیل ساختار پیچیده‌ای که دارد، نسبت به سایر روش‌های ذخیره سازی اطلاعات در شبکه هزینه نصب و راه اندازی بالاتری دارد.

SAN استوریج با دسترسی Block Level برای ذخیره سازی اطلاعات در دیتاسنترها کاربرد دارد. SAN Storageها برای ذخیره سازی فایل، ذخیره سازی پایگاه داده، فضای مربوط به فایل سیستم ماشین مجازی (VMFS) و … با سرعت بسیار بالا قابل استفاده هستند.

استفاده از روش‌های سریع، امن و کم هزینه مد نظر مدیران شبکه است

استوریجی قدرتمند و سریع با امنیت بالا از خانواده san storage ها است

 

انواع استوریج‌های تحت شبکه HP

شرکت HP انواع مختلفی از استوریج‌ها را در گروه DAS، NAS، SAN و Tape Storage تولید می‌کند و هر یک دارای ویژگی و کاربردهای مختلفی هستند. هارد دیسک یا دیسک سخت یک دستگاه ذخیره‌سازی داده است که در دستگاه‌های مختلف برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود. استوریج‌ها نیز برای ذخیره داده‌ها می‌توانند از هارد استفاده کنند. هاردهای استوریج HP با بدنه‌های مقاوم و سرعت بالا در دسترس و ترجیح بسیاری از کاربران هستند.

DAS Storage: از سری استوریج hp گروه DAS فقط مدل‌های HPE D2600 و HPE D2700 در بازار موجود هستند. کسب و کارهای کوچک به دلیل کمبود بودجه و نداشتن زمان کافی هنوز از DAS  استفاده می‌کنند.

NAS Storage: دستگاه‌های ذخیره سازی مدل NAS که شرکت HP آنها را تولید می‌کند به نام Store Easy ارائه می‌شوند، کمپانی سازنده این مدل استوریج را در سه مدل X1000 وX3000  و ۵xxx  ارائه می‌دهد مانند مدل ۱۵۵۰ و یا مدل ۳۸۵۰. برای افزایش فضای ذخیره سازی می‌توان این دستگاه‌ها را به D2600 و یا D2700 متصل کرد.

SAN Storage: از سری استوریج hp گروه SAN در حال حاضر فقط مدل‌های HPE MSA 2060 و HPE MSA 2062 در بازار موجود هستند.

 

انواع استوریج‌های تحت شبکه HP

ظرفیت ذخیره سازی این دستگاه در آخرین مدل به 15 پتابایت می‌رسد

 

 

3PAR: دستگاه ذخیره ساز از گروه San Storage ها است، استوریج ‌های سریHPE 3PAR 20000  بیشتر از 3 میلیون IOPS  را در کمتر از 1 میلی ثانیه پشتیبانی می‌کنند و ظرفیت ذخیره سازی 15PB را ارائه می‌دهند.

 

Tape Storage: با استفاده از ذخیره ساز Tape به راحتی می‌توان داده‌های سنگین را به کلود منتقل کرد، اگر کل سرورهای شبکه دچار مشکل شوند از روی بکاپ موجود در Tape می‌توانید آنها را ریکاوری کنید. این استوریج برای آرشیو داده به مدت طولانی، مثلا آرشیو فیلم در صدا و سیما مناسب است، زیرا Tape برای ذخیره داده‌هایی که کمترین استفاده را دارند طراحی شده است. یکی از انواع مدل‌های Tape، MSL3040 با LTO8  است که ظرفیت 4 پتابایت را در حالت فشرده ارائه می‌دهد. شرکت‌های زیادی در ایران اقدام به فروش tape drive می‌کنند، اما توصیه می‌کنیم برای صرفه جویی در هزینه و زمان از شرکت‌های معتبر (لینک نتسا) خرید کنید.

Nimble : استوریج hp با کارایی 99 درصد و سرعت فوق العاده است، دستگاهی که برای محیط‌های کاری که سرعت اولویت بالایی دارد، مناسب است، این دستگاه تا 86 درصد قدرت پیش بینی مشکلات را دارد و یک دستگاه All Flash است.

اطلاعات دانلود:

نام: معرفی انواع روش های ذخیره سازی اطلاعات در شبکه

پسورد: www.downloadsoftware.ir

لینک های دانلود:

برچسب ها:

مطالب مشابه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید


CAPTCHA Image
Reload Image

نکات مهم قبل از ارسال نظر

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید


رفتن به نوار ابزار